Intranett
Foss/elven fra Hauktjern
Foto: Espen Bratlie
Ved Sørli, Nøklevann
Foto: Espen Bratlie
Tiur spiller på nedfallstre
Foto: Sverre M. Fjelstad
Ved Sarabråten
Foto: Espen Bratlie
Nøklevann
Foto: Espen Bratlie
Ved Sørli, Nøklevann
Foto: Espen Bratlie
Rev hviler under gran
Foto: Sverre M. Fjelstad
Ramstadslottet
Foto: Espen Bratlie
Bever i vannet
Foto: Sverre M. Fjelstad
Stor mørk elgokse
Foto: Sverre M. Fjelstad
Elgkolle med liten kalv
Foto: Sverre M. Fjelstad
Lutvannsbekken og Nøklevann
Foto: Espen Bratlie
Tonekollen mot Mosjøen
Foto: Espen Bratlie
Finnland ved Mønevann
Foto: Espen Bratlie

Kunstprosjekt i Østmarka

Oslo Utmark. Kunstverkene som lanseres 30. mai befinner seg i området nær Skøyenputten og Solbergvann, ved det røde og det gule punktet.
Oslo Utmark. Kunstverkene som lanseres 30. mai befinner seg i området nær Skøyenputten og Solbergvann, ved det røde og det gule punktet.

De to første bidragene til et kunstprosjekt med utstillinger i Østmarka presenteres 30. mai. På åpningsdagen vil det være guidet tur fra Oppsal til utstillingsstedene i skogsområdet ved Skøyenputten og Solbergvann.

Det er kunstneren Jørund Aase Falkenberg som har tatt initiativ til prosjektet, som i første omgang presenterer verker av Ingri Haraldsen og Sigmund Skard. Falkenberg er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo og lager kunst som, etter eget utsagn, befinner i skjæringspunktet mellom konsept-form, virkelighet-utopia og politikk-åndelighet. Den aktiviserer spørsmål knyttet til mystisisme, universell mening og kulturell endring.

– Bakgrunnen for prosjektet er et ønske om å undersøke naturen som visningsrom for kunst, i kontrast til gallerirommet. Hva skjer med kunsten når den skal vises inne i skogen? Hvilke strategier velger kunstnerne? Begrepet utmark står også sentralt. Både som fysisk sted og som mentalt rom, som kan forstås som det som ligger utenfor det klart definerte og kjente, i gråsonen mellom sivilisasjon og villmark. Dette kan ses som et forskningsprosjekt, men legger samtidig til rette for en uvanlig kunstopplevelse for publikum, sier Aase Falkenberg.

Utsnitt av Ingri Haraldsens prosjekt.
Utsnitt av Ingri Haraldsens prosjekt.

Konkret kan bli abstrakt

Hovedverket i Ingri Haraldsens kunstprosjekt, som altså blir presentert inne i skogen et lite stykke øst for Oppsal, er en tegning som består av lag på lag av papir behandlet med vann, kull og grafitt, presentert i et vitrinebord.

– Denne tegningen blir omkranset av lag på lag av papir behandlet med vann, kull og grafitt og presentert i et vitrinebord. Tegningen er av noe helt konkret, men kan oppfattes abstrakt for den som ikke vet hva den ser på, forteller Haraldsen, som ofte lar sine verker inspireres av menneskets forhold til naturen.

Haraldsen har en bachelor i kunst fra Det Baskiske Universitet, Bilbao og Høyskolen i Oslo. De siste årene har hun samarbeidet med Petter Buhagen i ulike duoutstillinger, på Trøndelag senter for samtidskunst, Kurant, Babel Art Space og One night Only. I tillegg har hun deltatt på en rekke solo- og gruppeutstillinger i inn- og utland. Hennes verk er innkjøpt av Trondheim Kommune, Nordland fylkeskommune, Rana Kommune, Statoil samt en rekke private samlinger.

Gråsonen mellom kunst og virkelighet

Sigmund Skard, som presenterer et annet verk i skogen noen meter bortenfor Haraldsens utstilling, jobber i gråsonen mellom kunst og virkelighet. Skard har studert ved Kunstakademiet i Oslo og stilt ut eller vist performance ved blant annet Kunstnerforbundet i Oslo, Ørebro Kunsthall, Kunstbanken kunstsenter, Galleri BOA, The Armory show i New York, Sogn og Fjordane Kunstmuseum, Vestlandsutstillingen, og Galleri No Place.

Oppmøte for guidet tur 30. mai blir kl. 12 ved inngangen til Østmarka fra Hellerudveien, ved Oppsal, Solbergliveien busstopp.

Mer informasjon er tilgjengelig på www.osloutmark.no, www.sigmundskard.com og www.ingriharaldsen.com og på
Facebook: www.facebook.com/osloutmark

Tips en venn  Skriv ut